dinsdag 28 september 2010

kip zonder kop


Hier is het nog steeds afwachten op de MRI. Die staat nu gepland voor a.s. donderdag om 09.00 uur. Er zijn blijkbaar maar 2 plekken voor spoedjes en die zitten tot dan toe helemaal vol. Dus nog even afwachten en uitzitten.
 
Gisteren is er een fysiotherapeute bij Ludo geweest die de techniek van “tapen” beheerst.
Hij moest staand zonder steun steeds voorover buigen zo ver hij kon terwijl zij spierpunten vasthield. Hij moest dan aangeven wat het meeste pijn gaf en daar plakte ze dan tape. Hij heeft nu iets van 5 punten waar die tape zit.
Vanmorgen was ze er weer en heeft ze weer die tests gedaan en de tape nog iets gecorrigeerd. Ze vond dat hij al meer kon dan gisteren en Ludo voelt het ook als een soort steun.
Lopen doet hij sinds vanmorgen met een gewone rolator en dat gaat goed. De fysio adviseerde hem om iets sneller te lopen dan dat hij deed, omdat langzaam lopen juist meer pijn geeft en energie kost. Dus nu “raced” hij door de gangen.
Wat het meeste pijn geeft is in en uit bed gaan. Omdat het korte pijnpieken zijn, wil hij daar geen extra morfine voor hebben en “zit” hij dat maar uit.

’s Morgens ga ik om 11.00 uur naar hem toe en help hem dan met douchen. De verpleging heeft daar weinig tijd voor en wij zijn door de laatste 7 weken al zo op elkaar ingespeeld dat wij dat geen probleem vinden. Hij transpireert heel erg en volgens de fysio komt dat door de pijn. Dus iedere dag douchen is wel zo prettig.
Na het douchen gaat hij zijn rondjes lopen en kort daarop komt dan het middag eten. Daar zit ook soep bij en dat liggend eten kan hij niet zelf, dus help ik hem daar ook nog bij. Meestal vertrek ik dan rond 13.00 uur en dan ga ik er om 17.00 uur weer naar toe. Weer zijn rondjes lopen en daarna help ik hem met het warme avond eten. Hij kan nu ook heel voorzichtig iets meer op zijn rug liggen. Maar wel zo plat mogelijk, hoofdeind niet omhoog en maar 1 klein kussentje.
Tussendoor en savonds doe ik de was en breng ik mensen op de hoogte. Gisteren belde Ludo's leidinggevende en daarvan merkte ik dat iedereen heel begaan is en dat er mensen zijn die graag op bezoek willen komen. Dus ook daarmee bezig om te voorkomen dat er ineens veel mensen zijn of dat anderen in de verdrukking komen.

De laatste 3 dagen ben ik uitgeteld; lig rond 21.30 h al op bed en word rond 6.30 h wakker. Alleen had ik het vanmorgen rond 9.15 zo koud dat ik nog “even” onder het dekbed dook. Werd ik dus om 11.15 h wakker $%@@#. Snel naar Ludo gegaan om te helpen douchen en met de lunch. Ben nu net thuis en ga vanmiddag weer naar hem toe.
En morgen is er weer zo’n dag. Kortom, ik heb het gevoel dat ik rond ren als een kip zonder kop.

Hopelijk geeft de MRI meer duidelijkheid. Zal natuurlijk wel weer pas vrijdag zijn voordat we wat horen, maar oke. De neuroloog is in ieder geval een top vent, dus daar ligt het niet aan.

 
 
 

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten