donderdag 30 september 2010

Tumor


Foute boel!
 
Vanmorgen zijn we om 8.00 uur met de taxi van ziekenhuis Overvecht naar Oudenrijn Ziekenhuis gegaan voor de MRI.
Ondanks dat Ludo een extra morfinepil had gekregen, deed het hem verschrikkelijk veel pijn om op die harde plank te gaan liggen. Gelukkig zagen de medewerksters dat het echt enorm veel moeite kosten om te gaan liggen en namen ze er de tijd voor om het zo rustig mogelijk te begeleiden.  Ik vond het verschrikkelijk om aan te zien en te horen en kreeg het even te kwaad, zo hartverscheurend en ik voelde me zo machteloos :(
 
Na de MRI weer met de taxi terug naar Overvecht en Ludo naar zijn kamer gebracht. Omdat ik behoorlijk moe was en ik al vroeg wakker was, ben ik rond 13.00 uur naar huis gegaan om even te gaan slapen.
 
Toen ik om 17.00 uur weer bij Ludo kwam was het eerste wat hij zei "meisje, ga even zitten".
Mijn hart zat in mijn keel en om een of andere manier wilde ik niet gaan zitten, ik wilde niet horen wat hij zou gaan zeggen. Toch maar bij Ludo op bed gaan zitten en hem aangehoord.
 
Nadat hij op de kamer terug was gekomen, kwam dr. Hoogenvorst vrij snel naar hem toe. De radioloog die de MRI geannaliseerd had, had dr. Hoogenvorst direct daarna gebeld.
Wij zaten nog in de taxi richting Overvecht toen dr. Hoogenvorst het doorkreeg: er zit een tumor bij een ruggenwervel. Op een dusdanige plaats dat er een acuut gevaar is op een dwarslaesie. Eigenlijk hadden ze Ludo het liefst in Oudenrijn willen houden vanwege het risico, maar we waren toen al met de taxi onderweg terug naar Overvecht.

Vanwege het risico moet hij nu plat blijven liggen en krijgt hij "boomstam verpleging". Hij mag zelf niet actief draaien en zijn ruggenwervel moet in 1 lijn blijven.

Er zijn nu allerlei aanvullende onderzoeken in aanvraag om uit te zoeken of de tumor goed- of kwaadaardig is.

Ludo had het slechte nieuws vanmiddag al iets kunnen "verteren". Door de ziekte en het sterven van Michelle in 2006, veroorzaakte het slechte nieuws voor Ludo een domino-effect:  tumor = kanker = dood.
Bij mij kwam de schok en paniek nu pas.
 
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten