dinsdag 5 oktober 2010

update 5 oktober 2010


Beste allemaal, even een update;

Vrijdag (1 oktober) zijn er een schildklierecho (met contrast) en een thoraxfoto gemaakt.
Maandag (4 okt.) kreeg Ludo te horen dat de schildklier oké is.

Op de thoraxfoto was bij zijn longen een klein “iets” te zien, maar hoogstwaarschijnlijk is dat een littekentje wat ontstaan kan zijn in de kinderjaren door kinderziektes.
Dit gaan ze nader onderzoeken.  De rest op de thoraxfoto zag er goed uit.
Er is besloten om géén botscan te maken – die zou morgen (6 okt.) gemaakt worden - maar een volledige bodyscan. Die staat nu vooralsnog gepland voor 15 oktober a.s.

Vanmorgen schoot het Ludo nog te binnen dat de arts gezegd had dat de lymfklieren op de thoraxfoto schoon waren. Dát vind ik een heel goed bericht.

Vanmiddag is botpunctie onder geleiding van een CT-Scan gedaan in st. Antonius Nieuwegein. Ludo zag daar erg tegenop maar achteraf was het hem erg meegevallen “net als bij de tandarts, je voelt dat er gepoerd wordt, maar het doet geen pijn”.

De afspraak was om 13.30 uur, maar natuurlijk kwam de ambulance te laat waardoor we pas om 14.15 uur in Nieuwegein aankwamen.
Daar aangekomen was er even overleg met Overvecht of het misschien verschoven kon worden, maar de Neuroloog wilde daar niets van horen omdat als hier meer duidelijkheid uit komt er direct een plan van aanpak gemaakt kan worden.
Na enige vertraging werd Ludo naar de CT-scan ruimte gebracht. En vertrok ik naar een bankje buiten waar ik (uiteraard) mijn nicotine-shots kon nemen.
Na ongeveer 45 minuten was de botpunctie klaar en vrij snel daarna kwam de ambulance voor de retourrit naar Overvecht.

Ludo moest 2 uur plat op zijn rug blijven liggen en ieder kwartier moesten bepaalde functies (pols, bloeddruk, kracht, etc.) gecontroleerd worden. Na die 2 uur moest hij nog steeds plat blijven liggen, maar mag hij wel weer voorzichtig “als een boomstam” op zijn zij rollen.

Ik had nog even op de formulieren gespiekt en zag dat de botpunctie gemaakt is van wervel Th 11.

Ik heb hem nog even geholpen met eten en ben daarna naar huis gegaan, want zowel Ludo als ik waren best wel een beetje boel moe van deze dag.

We vragen ons nu af of de Oncoloog morgen wel komt omdat de uitslag van de botpunctie dan waarschijnlijk nog niet bekend is en de totale body-scan pas de 15e is.
Helaas kon de verpleegkundige ons niet wijzer maken, maar wij stellen ons er op in dat er morgen nog geen verdere duidelijkheid gegeven kan worden omdat nog niet alle uitslagen binnen zijn.
Dus we proberen de dag te nemen zoals hij komt. Voor Ludo is dat soms moeilijker omdat hij naast zijn ziek zijn, ook nog geconfronteerd wordt met herinneringen die hij samen met Michelle heeft door moeten maken (zij is in juni 2006 overleden aan longkanker).
Maar dat de lymfklieren schoon zijn geeft hem op dit moment weer iets meer hoop.

Ik hoop dat ik een beetje te volgen verhaal geschreven heb en zal jullie zodra er iets te melden is weer een update mailen.
Alle vormen van steun doen zowel Ludo als mij heel erg goed. Bedankt daarvoor!

****
 
P.S.: Ik heb het voor mezelf even gemakkelijk gemaakt om iedereen waarvan ik denk te weten dit op prijs te stellen, op deze “mailinglijst” te zetten. Ludo is het daarmee eens.
Ik heb helaas onvoldoende tijd om iedereen persoonlijk op de hoogte te brengen en moet me beperken om 2 á 3 persoonlijke telefoontjes te plegen.
Mocht ik iemand opgenomen hebben die liever niet op deze manier geïnformeerd wil worden, alle begrip! Laat het me dan even weten dan zal ik dat voortaan niet meer op deze manier doen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten